فیزیوتراپی برای درمان انواع آرتروز موثر است؟

آرتریت یک مشکل شایع سلامتی است که با التهاب مفاصل مشخص می شود. این عامل اصلی ناتوانی در اکثر کشورها است که افراد ۱۵ساله و بالاتر را تحت تاثیر قرار داده است. در حالی که این بیماری میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد،این بیماری در زنان شایع تر است.
از جمله شایع ترین علائم مرتبط با آرتریت عبارتند از:

• درد مفاصل شدید
  • سفتی در مفاصل
  • حساسیت و تورم مفاصل
  • تحرک محدود مفصل

علائم می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد. اگرچه این دردها می آیند و می روند، علائم می توانند با گذشت زمان بدتر شوند. درد در نهایت مزمن می شود و در نتیجه ناتوانی در انجام فعالیت های روزانه (بالا رفتن از پله ها، راه رفتن و دویدن) می شود.
پیشرفت آرتریت، باعث آسیب های دائمی به مفاصل می شود. در حالی که مفاصل آسیب دیده فقط در اشعه ایکس قابل مشاهده هستند، برخی تغییرات از نظر فیزیکی ظاهر می شوند، مانند مفاصل دستگیره. برخی از انواع آرتریت نه تنها به مفاصل آسیب می رسانند، بلکه برخی از اندام های حیاتی شما مانند قلب، ریه ها، کلیه ها، چشم ها و پوست را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.

در اینجا انواع مختلف آرتریت وجود دارد:

• · آرتریت دژنراتیو – در میان شایع ترین نوع آرتریت دژنراتیو، استئوآرتریت است، وضعیتی که با ساییدگی غضروف مشخص می شود که سطح انتهای استخوان را بالشتک می کند. با شکسته شدن غضروف، استخوان به سطح یکدیگر ساییده می شود و باعث درد، تورم و سفتی می شود. با گذشت زمان، مفاصل ضعیف شده و درد خفیف مزمن می شود.
  • استراتژی های مدیریت درد برای علائم آرتروز خفیف یا متوسط ​​عبارتند از:
  1. درمان های سرد و گرم
  2. فعالیت های بدنی منظم، از جمله ورزش های هدفمند
  3. استفاده از دستگاه کمکی
  4. داروهای بدون نسخه
  5. استراحت و اجتناب از حرکات تکراری بیش از حد
  • آرتریت التهابی – یک سیستم ایمنی سالم از شما در برابر التهاب محافظت می کند تا از خطر عفونت و بیماری جلوگیری کند. هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما خراب می شود، می تواند به اشتباه به مفاصل حمله کند و باعث فرسایش مفاصل و آسیب احتمالی به اندام های مختلف شود. آرتریت پسوریاتیک و آرتریت روماتویید اشکال انواع رایج آرتریت التهابی هستند.
  • آرتریت متابولیک – هنگامی که بدن پورین را تجزیه می کند، بدن اسید اوریک تولید می کند. اگر بدن به طور طبیعی اسید اوریک را بالاتر از نیاز بدن تولید کند یا نتواند آن را به سرعت دفع کند، ممکن است منجر به سطوح بالای اسید اوریک در خون شود. همانطور که اسید اوریک تشکیل می شود، کریستال های سوزنی مانند در مفصل ایجاد می کند. این می تواند منجر به حمله نقرس  یا افزایش ناگهانی درد شدید مفاصل شود. با گذشت زمان، حملات نقرس می تواند باعث درد مزمن مداوم و ناتوانی شود.

درمان آرتروز ستون فقرات بدون جراحی

درمان آرتروز زانو بدون جراحی

چگونه فیزیوتراپی می تواند به مدیریت آرتروز کمک کند؟

فقط به این دلیل که هیچ درمانی برای آرتریت وجود ندارد به این معنی نیست که نمی توانید پیشرفت بیماری را مدیریت یا کند کنید. فیزیوتراپی می تواند به کاهش خطر، تسکین درد و بهبود عملکرد این افراد کمک کند.

• فعالیت بدنی/ورزش : انجام تمرینات خاصی که استرس کمتری دارند و فشار کمتری بر روی مفاصل تحت تأثیر استئوآرتریت اعمال می‌کنند، می‌توانند تجویز شوند. تمرینات دامنه حرکتی، تقویتی و استقامتی انواعی هستند که بیشترین کمک را دارند.
  • گرما/سرما درمانی : گرما درمانی، مانند استفاده از کیسه جادویی، می تواند با استفاده از آن به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به کاهش درد و سفتی کمک کند. سرمادرمانی ممکن است برای بیمارانی که آرتریت التهابی فعال‌تری دارند نشان داده شود. هنگامی که شرایط در حال شعله ور شدن است، سرما می تواند به کاهش درد کمک کند. روش های درد دیگری نیز وجود دارد که فیزیوتراپیست ها می توانند بسته به شدت بیماری از آنها استفاده کنند، مانند طب سوزنی.
  • درمان دستی : برخی از تکنیک‌های بافت نرم یا تحرک مفصل ممکن است برای کمک به بهبود تحرک و انعطاف مفاصل اطراف، ساختارهای بافت نرم اطراف ناحیه آسیب‌دیده استفاده شوند.
  • مدیریت وزن : آیا می دانستید که ۹۰ درصد از بیماران تعویض مفصل زانو و ۸۰ درصد از بیماران تعویض مفصل ران یا اضافه وزن دارند یا چاق هستند؟ اضافه وزن بار اضافی بر روی مفاصل تحمل کننده وزن شما (کمر، لگن، زانو، مچ پا و پا) وارد می کند. خوب غذا خوردن و تغذیه بدن برای مدیریت آرتریت حیاتی است.
  • محافظت از مفاصل : برای کاهش فشار و فشار روی مفاصل، مهم است که در حین انجام کارهای مختلف مراقب همترازی خود باشید. با جایگزین کردن کارهای سنگین یا تکراری با کارهای سبک تر، خود را سرعت دهید. استفاده از یک وسیله کمکی می تواند به صرفه جویی در انرژی کمک کند، مانند صندلی های بلند، میله های چنگ زدن در دوش، سطح شیب دار یا پله

چگونه ورزش به آرتروز زانو کمک می کند؟

آب درمانی برای آرتروز

درمان های فیزیکی خاص برای آرتریت استفاده می شود؟

فیزیوتراپیست ترکیبی از تکنیک ها را برای کمک به غلبه بر درد و تورم به کار می گیرد. این شامل:

• تمرینات بدنی و کشش برای بهبود تحرک و قدرت
  • ماساژ درمانی و سوزن خشک برای کاهش تنش عضلانی
  • آب درمانی
  • درمان دستی
  • وسایل کمکی راه رفتن و بریس ها

فیزیوتراپی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه

فیزیوتراپی همچنین به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در کاهش خطر ابتلا به آرتریت در وهله اول عمل می کند. حفظ استخوان های سالم در طول زندگی مستلزم نوع صحیح ورزش و برنامه تقویتی است. فیزیوتراپی نه تنها در درمان شرایط و علائم موجود خوب است، بلکه به بهینه سازی مفاصل بدن در طولانی مدت نیز کمک می کند.

این انواع رایج آرتریت را می توان به طور موثر از طریق فیزیوتراپی درمان کرد. فیزیو برای آرتریت می تواند از تکنیک های مختلفی برای کمک به بهبود علائم استفاده کند. هدف فیزیو برای آرتریت بهبود دامنه حرکتی مفاصل، کاهش درد و سفتی، افزایش قدرت و کمک به شما برای انجام آسان فعالیت های روزانه است.

ورزش برای آرتروز زانو

آرتروز مفصل لگن

طب فیزیکی و توانبخشی شاخه‌ای از علم پزشکی است که در کنار تشخیص و درمان بر توانبخشی و بهبود کیفیت بیماران نیز تمرکز دارد. علاوه بر این روش‌های درمانی تجویز شده، غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی است. بسیاری از افراد درگیر با اختلالات عصبی، عضلانی، اسکلتی، قلبی عروقی، ریوی و … می‌توانند با هزینه‌ای مناسب از خدمات طب فیزیکی و توانبخشی استفاده کنند. دکتر سارا سادات محسن حسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به شما در درمان بیماری خود نوین ترین و اثر بخش ترین روش ها کمک خواهند کرد.

لیزرپرتوان

تکارتراپی