تاندون آشیل در کودکان

تاندون آشیل در امتداد پشت ساق پا قرار می گیرد تا ماهیچه های ساق پا را به استخوان پاشنه متصل کند. هنگامی که ملتهب می شود، این بیماری به عنوان تاندونیت آشیل شناخته می شود. این یک وضعیت نسبتاً رایج است که معمولاً در اثر استفاده بیش از حد ایجاد می شود. اگرچه اغلب در بزرگسالان دیده می شود، اما تاندونیت آشیل بر کودکان، به ویژه کودکان بزرگتر که در ورزش شرکت می کنند، نیز تاثیر می گذارد.

درد تاندونیت آشیل

التهاب تاندون آشیل

التهاب تاندون آشیل اغلب می تواند در نتیجه تغییرات شدید در فعالیت رخ دهد. تاندون آشیل که وظیفه اتصال دو ماهیچه ساق پا به استخوان پاشنه را بر عهده دارد، در هنگام دویدن یا راه رفتن به جلو بردن بدن نیز کمک می کند.

هنگامی که ملتهب می شود، می تواند منجر به تورم، مشکل در راه رفتن و درد در پشت پا یا پاشنه شود. درد می تواند خفیف شروع شود، اما ممکن است با گذشت زمان بدتر شود.

کودکانی که فعالیت‌های تکراری مانند پریدن، دویدن، چرخیدن – رقصنده‌ها، بازیکنان بسکتبال و غیره را انجام می‌دهند، بیشتر مستعد ابتلا به تاندونیت آشیل هستند.

علایم و نشانه های تاندونیت آشیل چیست؟

التهاب تاندون آشیل باعث ایجاد درد در بالای پاشنه و در قسمت تحتانی ساق پا می شود، به ویژه پس از دویدن یا انجام سایر فعالیت های بدنی. درد اغلب هنگام ورزش بدتر می شود و با استراحت بهتر می شود.

افراد مبتلا به تاندونیت آشیل نیز ممکن است دارای موارد زیر باشند:

سفتی و درد در پاشنه پا، به خصوص در صبح
تورم یا گره های سخت در تاندون آشیل
هنگام حرکت دادن مچ پا یا فشار دادن بر روی تاندون آشیل، صدای جیر جیر یا ترقه
ضعف در پای آسیب دیده
درد هنگام اشاره پا
درد با فشار کفش

درد تاندون آشیل پا

چه چیزی باعث تاندونیت آشیل می شود؟

تاندونیت آشیل معمولاً یک آسیب ناشی از استفاده بیش از حد است (زمانی که حرکات مکرر باعث آسیب بخشی از بدن می شود). همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که کسی:

به طور ناگهانی ورزش آنها را افزایش می دهد
قبل از ورزش عضلات ساق پا را گرم نمی کند
ورزش در کفش یا کفش های کتانی کهنه، غیر حمایت کننده یا نامناسب
بعد از فعالیت تاندون آشیل و پشت ساق پا را کش نمی دهد
ضربه مستقیمی به منطقه وارد می کند

چه کسانی به تاندونیت آشیل مبتلا می شوند؟

تاندونیت آشیل معمولاً افرادی را که ورزش‌هایی انجام می‌دهند که به پاشنه پا فشار می‌آورند، مانند دویدن، پریدن، تنیس، بسکتبال، اسکیت، اسکی یا رقص، مبتلا می کند.

تاندونیت آشیل

چگونه تاندون آشیل تشخیص داده می شود؟

برای تعیین اینکه آیا فرزند شما آسیب تاندون آشیل دارد یا خیر، متخصصان یک معاینه فیزیکی شامل تست‌های انعطاف‌پذیری، تست استرس، تست‌های عضلانی و آنالیز راه رفتن انجام می‌دهند. این تست‌ها به تیم تخصصی کمک می‌کند تا وضعیت کودک شما را بهتر درک کند، دامنه حرکتی را ارزیابی کند و ناهنجاری‌هایی را که ممکن است در تراز استخوان یا عملکرد ماهیچه‌ها رخ دهد، شناسایی کند.

پس از معاینه فیزیکی، متخصصان ما ممکن است آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، ام آر آی یا اولتراسوند را نیز سفارش دهند.

درد پاشنه در کودکان چگونه درمان می شود؟

درمان پاشنه پا در کودکان اغلب بر تسکین التهاب متمرکز است. متخصص پاهای ورزشی ممکن است بسته به تشخیص فرد، درمان های مختلفی را پیشنهاد کند. گزینه های درمانی رایج عبارتند از:

• · استراحت یا اصلاح فعالیت بدنی برای محدود کردن حرکات و دویدن شدید، برای کاهش درد با استراحت دادن به پاشنه پا
  • · کشش و تقویت ایمن طبق دستور متخصص پا
  • · ساپورت پاشنه به شکل بلند کردن پاشنه یا کاپ، یا کفش‌های جدید به پیشنهاد پزشک متخصص پا، در صورت مناسب بودن برای هر بیمار.
  • · کاهش التهاب از طریق استفاده از کمپرس یخ و به عنوان آخرین راه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مانند
  • شایان ذکر است که اگر درد پاشنه پا به عنوان بیماری تشخیص داده شود، احتمالا زمانی که صفحه رشد در حدود ۱۲۱۳سالگی برای دختران و ۱۳۱۴ سالگی برای پسران بالغ شود، خود به خود برطرف می شود.
تاندون آشیل کودکان

آیا درد پاشنه در کودکان قابل پیشگیری است؟

در حالی که ممکن است به طور کلی پیشگیری از درد پاشنه در کودکان امکان پذیر نباشد، رعایت برخی ملاحظات ساده در مورد فعالیت بدنی می تواند احتمال ابتلای کودک به درد ناشی از استفاده بیش از حد را کاهش دهد:

به کودک خود کمک کرده و آن را تشویق کنید تا وزن بدن خود را سالم نگه دارد تا از فشار بی مورد روی مچ پا و پاها جلوگیری شود.
کفش مناسب برای ورزش خود انتخاب کنید (پزشک ورزشی شما می تواند به شما در انتخاب صحیح کمک کند)
به جای تغییر ناگهانی برنامه تمرینی یا بازی، ورزش را به تدریج افزایش دهید.

فیزیوتراپی چگونه به تاندونیت آشیل در کودکان کمک می کند؟

فیزیوتراپیست علائم فعلی کودک شما را ارزیابی می کند تا یک برنامه درمانی فیزیوتراپی ایجاد کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• · تکنیک‌های قدم زدن از جمله توصیه در مورد زمان استراحت پس از فعالیت که درد را بدتر می‌کند
  • · استفاده از یخ و سونوگرافی برای کاهش تورم و درد
  • · کشش عضله ساق پا
  • · تقویت عضلات درونی پا
  • · بستن پا در حین فعالیت برای کمک به حمایت از قوس پا
  • · توصیه هایی در مورد ارتز مچ پا یا بالا بردن پاشنه برای جلوگیری از پرون شدن بیش از حد پا در حین فعالیت
فیزیوتراپی تاندون آشیل پا

مراقبت در منزل

گزینه های معمول درمان خانگی برای آسیب های تاندون آشیل عبارتند از:

• · استراحت در منزل و/یا دوری از ورزش‌ها و سرگرمی‌های فعال.
  • · یخ زدن در ناحیه: بسته های یخ پیچیده شده در یک حوله یا پارچه نازک را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه هر ۳ تا ۴ ساعت در ۲ تا ۳ روز اول روی مچ پای کودک خود قرار دهید. اگر درد از بین نرفت، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.
  • · بالا بردن اندام آسیب دیده: زمانی که کودک شما دراز کشیده است، ساق پای کودک خود را با قرار دادن آن روی بالش بالا بیاورید. بالا بردن آن از سطح قلب می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند.
  • · مصرف داروهای بدون نسخه: از یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن که توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی توصیه شده است، استفاده کنید.
  • · ورزش: ممکن است پزشک انجام تمرینات ورزشی را در خانه توصیه کند. اینها برای کشش مچ پا آسیب دیده، حفظ دامنه حرکتی در مفصل و تقویت مچ پای کودک شما طراحی شده اند.
  • · تغییر سطح فعالیت: در فعالیت های کم تاثیر مانند پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری شرکت کنید و از فعالیت های دردناک مانند دویدن و پریدن خودداری کنید.
درمان تاندون آشیل

سخن پایانی

طب فیزیکی و توانبخشی شاخه‌ای از علم پزشکی است که در کنار تشخیص و درمان بر توانبخشی و بهبود کیفیت بیماران نیز تمرکز دارد. علاوه بر این روش‌های درمانی تجویز شده، غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی است. بسیاری از افراد درگیر با اختلالات عصبی، عضلانی، اسکلتی، قلبی عروقی، ریوی و … می‌توانند با هزینه‌ای مناسب از خدمات طب فیزیکی و توانبخشی استفاده کنند. دکتر سارا سادات محسن حسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به شما در درمان بیماری خود نوین ترین و اثر بخش ترین روش ها کمک خواهند کرد.

لیزرپرتوان

تکارتراپی