استئوتومی

استئوتومی چیست؟

استئوتومی یک روش جراحی است که برای تغییر ردیف پا برای تغییر الگوی بارگذاری زانو استفاده می شود. یک برش در ساق پا (استخوان ساق پا) ایجاد می شود و سپس برش باز یا بسته می شود تا محور آن استخوان تغییر کند.

عارضه پاهای کمانی؟

پاهای کمان وضعیتی است که می تواند ناشی از مشکلات مادرزادی، بیماری یا آسیب باشد. ژنو واروم معمولاً در نوزادان تا زمانی که شروع به راه رفتن می کنند دیده می شود که می تواند به دلیل انحنای استخوان های ساق پا (درشت نی و استخوان ران) به سمت خارج باشد. این وضعیت اگر به بزرگسالی منتقل شود می تواند مشکل ساز باشد. زمانی رخ می‌دهد که پاها به شکل کمان هستند و زانوها از هم بازتر هستند در حالی که مچ پاها و پاها نزدیک به هم هستند. پاهای کمان می تواند باعث زانو درد شود، به ویژه با فعالیت. وراثت، رژیم غذایی و ورزش، همگی در پاپیونی نقش دارند. اگر کودکی در سن سه سالگی هنوز پاهای پاپیونی داشته باشد، پاهای پاپیونی او ممکن است ناشی از بیماری بلونت یا تیبیا وارا، راشیتیسم، کمبودهای تغذیه ای که باعث مسمومیت با سرب یا فلوراید می شود، ارتریت، شکستگی هایی که به درستی بهبود نمی یابند، بیماری پاژه یا کوتولگی باشد.

درمان برای پاهای کمانی

اغلب، پزشک می تواند پاهای کمانی را با معاینه فیزیکی تشخیص دهد. در مواقع دیگر، ممکن است نیاز به گرفتن تصویربرداری، مانند اشعه ایکس، یا آزمایش خون، برای رد کردن شرایط زمینه‌ای که ممکن است علت پاپیون باشد، داشته باشند.

در طول معاینه، پزشک اغلب به دنبال تراز “طبیعی” پاها است. هم ترازی طبیعی در یک محدوده قرار می گیرد، به این معنی که پاهای کودک باید خارج از محدوده باشد تا تشخیص پاهای کمانی داده شود.

هنگامی که پزشک تشخیص داد، نحوه درمان آن بسته به علت زمینه ای متفاوت خواهد بود.

برای پاهای کمان طبیعی، پزشک احتمالاً فوراً درمان را توصیه نمی کند. درعوض، آنها هر ۶ ماه یکبار پاها را برای پیگیری نظارت می کنند تا علائم بهبود را بررسی کنند.

استئوتومی

هنگامی که راشیتیسم یا بیماری بلونت علت باشد، وضعیت به جای بهبودی بدتر می شود. پزشک احتمالاً درمان هایی مانند:

• مهاربندی
  • دارو (برای راشیتیسم)
  • اصلاح جراحی

اصلاح جراحی به یکی از دو نوع تقسیم می شود. آنها عبارتند از:

• رشد هدایت شده: رایج ترین شکل اصلاح. این شامل استفاده از یک منگنه یا صفحه فلزی برای کند کردن رشد سمت سالم ساق پا است تا به طرف دیگر اجازه دهد تا به عقب برسد.
  • استئوتومی تیبیا: این شامل بریدن استخوان ساق پا در زیر زانو و سپس تغییر شکل آن به منظور رشد در راستای صحیح است.
پاهای کمانی

استئوتومی برای درمان چه چیزی استفاده می شود؟

این روشی است که زمانی از آن استفاده می کنیم که در یک طرف یا قسمتی از زانو ساییدگی وجود داشته باشد که باعث ایجاد درد در آن قسمت از زانو شود. معمولاً زمانی انجام می‌شود که در قسمت داخلی (وسط) زانو ساییدگی وجود داشته باشد، اما برای ساییدگی در سمت خارجی زانو می‌توان آن را به روشی متفاوت انجام داد. هنگامی که قسمت داخلی زانو ساییده می شود، اغلب ساق پا به صورت پاپیونی (واروس) دیده می شود، زیرا قسمت داخلی زانو با از دست دادن خراش (غضروف) از آن سمت زانو و حفظ غضروف در سمت بیرونی ساییده می شود. از زانو در نتیجه هنگامی که فرد مبتلا می ایستد یا راه می رود، وزن بدن بیشتر از قسمت ساییده شده زانو از قسمت ساییده نشده زانو عبور می کند. همراه با ساییدگی آن سمت زانو دردناک تر می شود و می تواند باعث وخامت بیشتر آن سمت زانو شود. استئوتومی تراز پا را به گونه ای تغییر می دهد که صاف یا بسیار کمی به سمت خارج (knock-kneed) تراز شود. پس از عمل بیشتر وزن افراد از سمت ساییده نشده زانو عبور می کند و مقداری از بار را از سمت ساییده شده خارج می کند و در نتیجه درد را کاهش می دهد و سایش را کاهش می دهد. این عمل برای بیمارانی که ساییدگی متوسطی در یک طرف مفصل وجود دارد، یعنی مقداری از غضروف‌ها فرسوده نشده است، اما تمام غضروف‌ها فرسوده نشده‌اند، گزینه خوبی است و این باعث می‌شود بیمار درد منظمی را تجربه کند. این در یک عکس اشعه ایکس یا اسکن MRI به عنوان باریک شدن اما نه از دست دادن کامل شکاف بین استخوان ها (درشت نی و استخوان ران) نشان داده می شود. هنگامی که مالش استخوان روی استخوان در یک سمت زانو وجود دارد، تعویض جزئی (تک قسمتی) زانو یک گزینه می شود و می تواند از نظر تسکین درد موفقیت آمیزترباشد.

جراحی استئمتومی

عوارض جراحی استئوتومی چیست؟

عوارض بیهوشی ممکن است رخ دهد اما از نظر آماری کوچک هستند.

عوارض جراحی

عوارض عمومی

عوارض خاص مجدداً نادر هستند و در حین جراحی نهایت مراقبت برای جلوگیری از آنها انجام می شود. در زیر لیستی از عوارض به خوبی توصیف شده است، اما عوارض نادر و غیرعادی ممکن است رخ دهد. اکثر این عوارض قابل درمان هستند و منجر به مشکلات طولانی مدت نمی شوند. عوارض بالقوه شامل، اما محدود به موارد زیر نیست:

• تورم و کبودی بیش از حد پا
  • عفونت

این روش با استفاده از پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی و در یک محیط عمل استریل برای کاهش خطر عفونت انجام می شود. درمان شامل آنتی بیوتیک های خوراکی است و ممکن است شامل عملیات های بعدی باشد.

• سفتی مفصل

می تواند ناشی از بافت اسکار داخل یا اطراف مفصل باشد که منجر به از دست دادن حرکت می شود.

• آسیب به اعصاب یا عروق

اعصاب کوچکی در زیر پوست وجود دارد که نمی توان از آنها اجتناب کرد و بریدن آنها می تواند منجر به بی حسی در پوست زیر زانو شود. این بی حسی به طور کلی با گذشت زمان از اندازه آن کم می شود و هیچ ناتوانی عملکردی ایجاد نمی کند. گاهی اوقات آسیب به ساختارهای مهم تر می تواند رخ دهد که منجر به مناطق قابل توجهی از بی حسی و ضعف عضلانی زیر زانو می شود.

• عدم اصلاح تغییر شکل یا اصلاح بیش از حد

یک مشکل مخصوصاً در خانم ها این است که ظاهر ساق پا می تواند نامناسب باشد و با طرف دیگر متفاوت باشد. موقعیت نیز می تواند در طول زمان تغییر کند.

• مشکلات سخت افزاری

استئوتومی با دستگاه های مختلف در جای خود ثابت می شود. این وسایل گاهی اوقات می توانند باعث تحریک ساختارهای اطراف شوند و نیاز به برداشتن داشته باشند.

• دیستروفی سمپاتیک رفلکس

این یک وضعیت نادر است که مکانیسم آن به طور کامل شناخته نشده است. این شامل فعالیت بیش از حد اعصاب در ساق پا است که باعث درد غیرقابل توضیح و بیش از حد می شود.

• ترومبوز وریدی عمقی

لخته در پا که ممکن است نیاز به درمان پزشکی به شکل تزریق یا قرص برای رقیق شدن خون داشته باشد. به ندرت اینها می توانند به ریه ها بروند (آمبولی ریه) و باعث مشکلات تنفسی یا حتی مرگ شوند.

• سندرم کمپارتمان

یک وضعیت بسیار نادر که به دلیل تورم بیش از حد در ساق پا باعث قطع گردش خون در عضلات می شود. این کار به عمل فاشیوتومی برای کاهش این فشار نیاز دارد.

• درد مداوم

این می تواند غیرقابل پیش بینی باشد.

مزایای آن چیست؟

استئوتومی یک درمان قدرتمند برای آرتریت و پاهای کمانی است که نیاز به تعویض مفصل زانو را به تاخیر می اندازد. این به بیماران اجازه می دهد تا زانوی “بومی” خود را حفظ کنند و بنابراین به عنوان یک روش “حفظ مفصل” در نظر گرفته می شود. دامنه حرکتی زانو را حفظ می کند و مخصوصاً برای کارگران دستی مناسب است.

مطالعات نشان داده است که نیاز به تعویض زانو را ۹ سال به تاخیر می اندازد. درک این نکته مهم است که از آنجایی که قسمت آرتروز مفصل برداشته نمی‌شود، بلکه به سادگی بارگذاری نمی‌شود، برخی از علائم مداوم از زانو را می‌توان تجربه کرد. به طور کلی کاهش درد ۷۰ تا ۸۰ درصد قابل انتظار است.

جراحی استئوتومی

فیزیوتراپی پس از جراحی استئوتومی

پس از این جراحی سنگین شما بلافاصله به جلسات فیزیوتراپی برای جلو گیری از سفت شدن التهاب و بازگرداندن توانایی پا برای وزن گذاشتن بر روی آن نیازدارید.

یکی از روش های درمانی تکارتراپی است که در ادامه با مزایای آن آشنا می شوید.

مزایای تکارتراپی چیست؟

• درد ندارد و غیر تهاجمی است و شبیه ماساژ آرامش بخش است.
  • نتایج می تواند درست از اولین جلسات ظاهر شود.
  • درد را تسکین می دهد، به بازسازی بافت کمک می کند و بهبود را تسریع می کند، در برخی موارد طول مدت درمان را کاهش می دهد.
  • در بسیاری از موارد، هم برای درمان بافت‌های نرم مانند ماهیچه‌ها و هم برای استخوان‌ها، مفاصل، غضروف‌ها، رباط‌ها و غیره سخت‌تر است و می‌توان آن را حتی در ناحیه دهانه رحم نیز استفاده کرد.
  • این تجهیزات امکان شخصی سازی و بهینه سازی درمان را با توجه به بیمار فراهم می کند.
  • با تنظیم سطح انرژی، می توان در لایه های سطحی و همچنین عمیق بافت ها مداخله کرد.
  • می توان آن را بلافاصله پس از ضربه یا در مرحله حاد یک فرآیند التهابی استفاده کرد.

سخنی پایانی

فیزیوتراپیست ها متخصصان بهداشتی هستند که مشکلات و آسیب های جسمی را ارزیابی می کنند، سپس آموزش و درمان را برای ارتقای سلامت و عملکرد فیزیکی ارائه می دهند. فیزیوتراپیست ها همچنین برنامه هایی را ایجاد می کنند که شامل ورزش و کشش برای افزایش تناسب اندام و جلوگیری از آسیب می شود.
در صورتی که قصد جراحی استئوتومی پای پرانتزی را دارید ، طبق تجویز پزشک جلسات فیزیوتراپی را به طور منظم دریافت کنید تا روند درمان شما تسریع شود .

طب فیزیکی و توانبخشی شاخه‌ای از علم پزشکی است که در کنار تشخیص و درمان بر توانبخشی و بهبود کیفیت بیماران نیز تمرکز دارد. علاوه بر این روش‌های درمانی تجویز شده، غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی است. بسیاری از افراد درگیر با اختلالات عصبی، عضلانی، اسکلتی، قلبی عروقی، ریوی و … می‌توانند با هزینه‌ای مناسب از خدمات طب فیزیکی و توانبخشی استفاده کنند. دکتر سارا سادات محسن حسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به شما در درمان بیماری خود نوین ترین و اثر بخش ترین روش ها کمک خواهند کرد.

لیزرپرتوان

تکارتراپی