درمان آرنج تنیس بازان

آرنج تنیس بازان (علائم ، علت و درمان)

اپیکندیلیت یک واژه ی کلی برای توصیف التهاب و درد در ناحیه برجستگی داخلی و خارجی ارنج است. استرس های مکرر به عنوان عامل ایجاد این وضعیت شناخته شده اند. استفاده ی بیش از حد از ضربه با پشت راکت تنیس (بخصوص ضربه با یک دست و با تکنیک ضعیف بطور متناوب) ،می تواند منجر به اپیکندیلیت خارجی شود. از این رو عبارت آرنج تنیس بازان صرف نظر از علت آن بعنوان مترادف اپیکندیلیت خارجی  یا درد قسمت خارجی آرنج استفاده میشود. استفاده ی زیاد از کامپیوتر  بخصوص از موس و همچنین گلف، شنا و بیس بال میتوانند منجر به آرنج تنیس بازان شوند یا آن را تشدید کنند.

بهترین متخصص طب فیزیکی وتوانبخشی در تهران

علائم آرنج تنیس بازان

بیماران معمولا درد در ناحیه پایین تر از برجستگی خارجی آرنج را گزارش می کنند و شاید از انتشار درد به قسمت پایینتر یا بالاتر نیز شاکی باشند. بیماران همچنین از درد در هنگام حرکت مچ دست،  مانند گرفتن دستگیره ی در،بازکردن در مربا،پیچوندن کلید در قفل، حمل چمدان و یا دست دادن شکایت دارند. گاهی اوقات بیماران تورم را نیز گزارش میکنند.

محدودیت های عملکردی

فرد شاید از عدم توانایی بلند کردن یا حمل  اجسام با سمت مبتلا، به علت تشدید درد شاکی باشد. تایپ کردن، کار با موس کامپیوتر و کار روی کیبورد باعث ایجاد درد می شود. همچنین دست دادن یا فشار دادن دست میتواند دردناک باشد. فعالیت های ورزشی  به خصوص با افزایش تکرار به صورت حاد، با تکنیک ضعیف و با وسایل جدید(مثلا راکت جدید یا مهارکردن توپ) میتواند سبب ایجاد درد شود.

معاینه بالینی آرنج تنیس بازان

در معاینه شاخصه ی اصلی تنیس البو، وجود درد در محل تاندون عضلات بالا اوردنده مچ دست می باشد.این محل یک انگشت پایینتر از برجستگی خارجی آرنج قرار دارد. درد با مقاومت در برابر بالا اوردن مچ دست ، به خصوص زمانی که آرنج درحالت باز شده میباشد،تشدید میگردد . تورم نیز گاهی در محل درد  وجود دارد . علت ایجاد این عارضه  به نظر میرسد تمرکز آسیبهای مکرر روی مبدا عضلات ساعد(عضلات بالا اورنده مچ دست) می باشد.  این علل عبارتست از استفاده ی زیاد از کامپیوتر  بخصوص از موس و بلندکردن جسم سنگین، استفاده مکرر از عضلات ساعد مثلا در نظافت منزل  یاباغبانی یا تعمیرات.همچنین گلف، شنا و بیس بال میتوانند منجر به تنیس البو شوند یا آن را تشدید کنند.همچنین در افراد با مشاغلی چون نقاشی،قصابی،نجاری و لوله کشی به دلیل انجام حرکات خاص با تکرار بالا،با احتمال بیشتری این عارضه رخ میدهد.

مطالعات تشخیصی آرنج تنیس بازان

تشخیص معمولا بر اساس معاینه بالینی پزشک داده می شود.MRI  که به طور خاص برای بافت نرم کاربرد دارد، میتواند جهت ارزیابی التهاب تاندون  ،پارگی کامل یا ناکامل و جدایی تاندون ساعد از برجستگی خارجی آرنج مورد استفاده قرار گیرد. MRI به جز در موارد مقاوم، به ندرت نیاز میشود و تغییری در درمان بخصوص در مراحل اولیه ایجاد نمیکند. در ام ار ای مجموعه تاندون و عضلات خارجی آرنج به دقت میتواند از نظر پارگی ، اسیب مزمن و اسکار به خوبی مورد ارزیابی قرار گیرد. سونوگرافی نیز برای تشخیص تنیس البو کاربرد دارد. تاندون عضله ساعد و عصب رادیال ممکن است متورم به نظر برسند .

در موارد  مقاوم بیماری، تشخیص گیرافتادگی عصب رادیال باید مورد توجه قرار گیرد. عصب رادیال می تواند پایین تر از برجستگی خارجی آرنج، بین دو عضله ساعد گیر بیوفتد .شاید درد موضعی در مسیر عصب وجود داشته باشد.برای افتراق این مورد از تنیس البو میتوان از سونوگرافی استفاده کرد یافته های منطبق بر درگیری عصب رادیال در سونوگرافی به این نکته اشاره دارد که درد ثانویه به گیرافتادن عصب رادیال  در ناحیه آرنج بوده است

عکس رادیولوژی زود هنگام، به جز در زمان وجود شواهد ضربه کمک کننده نیست، اگر چه میتواند در موارد  مقاوم،برای رد شکستگی های پنهان آرتروز های مختلف نظیر، ارتروز زانو استفاده شود.

درمان آرنج تنیس بازان

ابتدایی

درمان اولیه شامل استراحت نسبی، دوری از حرکات تکراری مچ، تعدیل فعالیت ها به منظور کاهش استرس روی آرنج، دارو های ضد التهاب و مدالیته های دمایی مانند گرما و سرما برای فاز حاد میباشد.

علاوه بر این، پوشیدن یک باند ساعد در پایین تر از برجستگی خارجی ارنج میتواند مفید باشد. تئوری استفاده از این بریس پراکنده کردن نیرو روی محیط وسیعتری از بافت ها به جای محل  اتصال خارجی عضلات ساعد در ارنج می باشد. همچنین استفاده از آتل بی حرکت کننده ی مچ نیز مفید است. یک آتل که مچ را در حالت مستقیم نگه دارد،  میتواند با کاهش فشار روی عضلات و تاندونها، در بهبود بیماری موثر باشد.

شاک ویوتراپی

لیزر پرتوان

توانبخشی

توانبخشی میتواند شامل مداخلات فیزیکی و شغلی باشد. درمان باید در دو مرحله انجام شود. مرحله ی اول تمرکز روی کاهش درد با مدالیته های فیزیکی) سونوگرافی درمانی، تحریک الکتریکی ،فونوفورز ،یونوفورز با کورتیزون، ازادسازی عضلات و تاندونها ، گرما ، سرما و ماساژ، آموزش در مورد نحوه صحیح انجام کارهای روزمره ،کاهش استرس های مکرر بر روی ارنج، و جلوگیری از حرکت می باشد .زمانی که بیمار بدون درد شد، برنامه ی تدریجی  جهت افزایش قدرت و استقامت عضلات ساعد و مچ و همچنین کشش عضلات اجرا میشود. این برنامه ها باید به دقت کنترل شود.

تا خود حرکات تقویتی و حرکات سخت برای بافت ها موجب حالت استفاده ی بیش از حد نشود. بیمار باید با ورزش های سبکتر شروع کند و به سمت ورزش های مقاومتی) پیشرفت کند. باند کشی، وزنه های سبک و ورزش های دستی خود مقاومتی میتوانند استفاده شوند .نیاز است  کارهایا فعالیت ها ی بیمار برای مدتی محدود و یا تعدیل شوند.

پروسیجر

اگر ورزش و درمان مفید نبود، ممکن است  تزریق مفصلی کاربرد داشته باشد. مشاهده شده که  تزریق کورتیکو استروئید به همراه بی حسی موضعی در محل حداکثر درد ماکزیموم برای درمان کوتاه مدت کارایی دارد. اگر چه چند مطالعه سودمندی طولانی مدت این تزریق ها را زیر سوال برده اند.

مراقبت های بعد از تزریق شامل گذاشتن یخ بمدت ۵ تا ۱۳ دقیقه روی ناحیه درگیر بلافاصله پس از تزریق و سپس گذاشتن یخ بمدت ۱۵ تا ۲۳ دقیقه ۲ یا ۳ مرتبه در روز در طول دو هفته و پوشیدن مچ بند طبی آتل دار خصوصا برای فعالیت های درگیر کننده ی مچ می باشد. اتل طبی باید طوری تنظیم گردد که مچ اندکی رو به بالا باشد. باید از فعالیت های تشدید کننده درد دوری شود. مشاهده شده است که تزریق پلاسما غنی از پلاکت PRP (platelet rich plasma) برای کاهش درد و افزایش عملکرد، در طولانی مدت بهتر است. اگرچه باید بهترین غلظت پلاکت و نوع سلول ها و مطلوب ترین رژیم برای ترمیم بافتی استفاده شود و تواتر استفاده ازین روش نیز مهم است.

گزارش شده است که تزریق سم بوتولینوم(بوتاکس) در عضلات ساعد در درمان اپیکندیلیت مزمن (آرنج تنیس بازان) مقاوم سودمند است. همچنین مشاهده شده که تزریق خون خود فرد در بهبود درد نقش داشته است، این روش عوارض بیشتری برای  بیمار دارد.

طب سوزنی به عنوان یک روش موثر در بهبود کوتاه مدت اپیکندیلیت خارجی  میباشد. درمان با دستگاه شاک ویو ( Extracorporeal shock wave) با تحریک رشد رگ های خونی جدید و تحریک تولید کلاژن و رهاسازی گره های عضلانی و پراکنده سازی ماده ضد درد باعث بهبود التهاب مزمن میشود و درمان تنیس البو موثر می باشد.

جراحی

جراحی در بیمارانی که علیرغم درمان محافظه کارانه علائم شدید و ادامه دار دارند، اندیکاسیون دارد. هدف از جراحی خارج کردن و به حیات برگرداندن بافت اسیب دیده در عضلات ساعد می باشد. اگر مفصل آرنج ناپایدار باشد شاید پین گذاری انجام شود.